Een van de belangrijkste onderdelen van SEO is het hebben van autoriteit. Om dit te kunnen behalen zul je moeten zorgen voor relevante linkbuilding. Er zijn drie belangrijke pijlers als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Dit is goede techniek, unieke content en relevante autoriteit. Een autoritaire website laat de zoekmachine zien dat de website relevant is voor een bepaalde zoekopdracht.
Door eerst te zorgen voor een technisch goede website en unieke content hierop zorg je ervoor dat bezoekers sneller en langer op je website blijven hangen. Om zichtbaar te zijn voor je doelgroep is het belangrijk dat je hoog in de organische zoekresultaten terechtkomt. Om dit te kunnen doen moet je ervoor zorgen dat de zoekmachine je als relevant ziet en dat kun je weer doen door het inzetten van linkbuilding.
Wat is linkbuilding
Linkbuilding is een methode waarbij actief links worden vergaard bij andere relevante websites. Dit betekent dat een relevante website een link naar jouw website plaatst. Een zoekmachine ziet deze links als een soort aanbeveling. Wanneer je verschillende externe links hebt, laat dit zien dat jouw website relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. Zo zorg je ervoor dat je hoger in de zoekresultaten terechtkomt en dus meer website bezoeken kunt genereren.
Interne links
Er worden twee soorten linkbuilding onderscheiden, interne links en backlinking. Interne links worden ook wel on-site links genoemd. Dit betekent dat je op je verschillende pagina’s van hetzelfde domein verwijst naar een andere pagina. Door het toevoegen van een link zorg je ervoor dat wanneer een websitebezoeker hierop klikt, degene naar de andere pagina gaat. Een relevante on-site linkbuilding zorgt ervoor dat bezoekers op een natuurlijke en logische manier door de website worden geleid. Wanneer je door een interne link op een andere webpagina komt kun je hier misschien wel weer doorklikken op een andere link. Dit zorgt ervoor dat de eerste interne link ervoor heeft gezorgd dat je nu al op 3 links hebt geklikt. Zo help je de bezoeker te begeleiden door je website en ook naar het doel te leiden dat je voor ogen had.
Externe links
Externe links worden ook wel backlinks genoemd. Hierbij worden links gelegd met relevante websites die niet onder jouw domein vallen. Dit zorgt voor autoriteit en zal Google je zien als een relevante website die ook goede informatie vertelt over een bepaald onderwerp. Er zijn verschillende manieren om aan backlinks te komen. Zo kun je zelf backlinks toevoegen. Hierbij zorg je ervoor dat de link naar jouw website wordt verwerkt in bepaalde websites. Denk aan het achterlaten van een link in een reactie van blogs of forums of je eigen social media accounts. Een andere manier van backlinks is door simpelweg bedrijven te vragen of zij een linkje willen plaatsen. Dit wordt ook wel outreach genoemd en hierbij vraag je relevante websites of zij een linkje willen plaatsen.
Je kunt ook externe links verdienen, dit wordt ook wel linkbaiting genoemd. Hierbij zorg je ervoor dat de content op je website zo goed is dat andere websites met jou willen linken. Dit is een moeilijke manier om externe links te vergaren, maar zorgt er wel voor dat je geen websites hoeft te benaderen voor links. Een andere manier is om links te kopen of te ruilen. Hierbij kun je een website aanbieden om zelf naar hen te linken, zolang zij ook naar jouw website linken. Ook kun je een website betalen om naar jouw website te linken. Zoekmachines als Google zijn echter wel tegen deze snelle manier van linkbuilding.
Je kunt zelf zorgen voor relevante links, maar ook kun je je linkbuilding uitbesteden aan SAM Online Marketing. Zo hoef je zelf niet op zoek te gaan naar relevante websites waar je mee wilt linken.
De essentie van relevante links
Het hebben van veel links betekent niet gelijk dat dit ervoor zorgt dat je hoog eindigt in de zoekresultaten. Ten eerste hangt dit van veel meer factoren af zoals de content en de functionaliteit van je website zelf. Daarnaast is het ook belangrijk dat je ervoor zorgt dat de links relevant zijn. Hoe meer relevante links je hebt die ook van goede kwaliteit zijn hoe hoger je zal scoren. Wel moet je opletten met de hoeveelheid links die je hebt. Heb je veel links, maar is de kwaliteit hiervan niet goed, dan zul je ook niet goed scoren.
Om er zeker van te zijn dat je een goede linkbuilding structuur hebt, kun je dit gemakkelijk uitbesteden. Zo kun je bij SAM Online Marketing een passend linkbuilding pakket kopen. Hierin worden verschillende werkzaamheden aangeboden die jouw linkbuilding zullen optimaliseren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb