gastblog door Ruud van Innovatie-site.nl
Ook in de wereld van de webmarketing staat innovatie centraal. De online wereld verandert snel en is altijd onderhevig aan sterke concurrentie. Kijk maar eens hoe lastig het is om online gevonden te worden op google. Innovatie in online marketing kan dan helpen om alsnog bezoekers te trekken naar je website of webshop.
Voorbeelden van innovatie in de online marketing
Bedrijven zoals Lays en Coca Cola zijn groot geworden met hun merk door veel reclame te maken. Denk bijvoorbeeld aan de klassieke kerst reclame van Coca Cola of de reclame met voetballer Messi ter promotie van chips. Er vind op dit moment een verschuiving plaats, bedrijven zoals Google en AirBnB zijn minstens net zo bekend echter hebben zijn geen miljarden geïnvesteerd in naamsbekendheid. Door innovatief te zijn en er voor te zorgen dat mensen zonder veel gedragsverandering hun diensten kunnen gebruiken creëren ze een enorm sterke naam in korte tijd. Dus alleen hun diensten en de werkzaamheid ervan zorgde voor enorme marketing boost.
Andere voorbeelden van innovatie in de online marketing is de social media. Social media ontwikkelen zich steeds meer als een krachtig medium waarin mensen hun meningen, gevoelens en ervaringen delen. Wanneer mensen hun ervaringen delen zullen andere mensen dit zien, dit creert een netwerk-effect. Hiermee wordt bedoeld dat er een soort sneeuwbal effect bestaat (dit kan zowel negatief als positief) waar andere mensen zich mee indentificeren. Dus wanneer een vriend van jou zeer enthousiast is over zijn nieuwe auto heeft dit indirect ook invloed op jou mening over dat automerk.
Een ander voorbeeld is het gebruik van crowdsourcing door bedrijven. Op deze manier wordt de mening gevraagd van een grote groep mensen voor een probleem wat een bedrijf heeft. Lees meer over crowdsourcing hier.
Reactie plaatsen
Reacties